Alhamdulillah

Tuesday 19 February 2013

Angiogram!


Assalamualaikum...dan salam sejahtera!

Nak berkongsi  sedikit tentang angiogram. Adakah kawan-kawan pembaca semua pernah mendengar atau melalui prosedur ini?

Angiogram adalah satu 'medical imaging technique' untuk mengesan salur darah ( veins , arteries and heart chamber) yang tersumbat di dalam badan kita. Kaedahnya ialah dengan menyuntik radio-opaque contrast agent into the blood vessel and imaging using X-ray based techniques such as fluoroscopy


Baru-baru ini, seorang bapa saudaraku (berusia 62 tahun) telah melalui prosedur angiogram ini di HUSM Kubang Kerian. Ini kerana beliau kerap mengalami serangan jantung dan doktor ingin mengesan peratus salur darah ke jantung yang tersumbat. Selepas menjalani kaedah angiogram ini, bapa saudaraku di syorkan oleh doktor untuk menjalani pembedahan segera iaitu 'heart  bypass surgery' kerana peratus salur darah yang tersumbat adalah tinggi dan serangan jantung yang menyebabkan kematian itu akan berlaku bila-bila masa sahaja. Bapa saudaraku juga tidak disyorkan untuk memandu kenderaan lagi sebelum pembedahan dilakukan.

Info tentang heart bypass surgery!

"Coronary bypass surgery is a procedure that restores blood flow to your heart muscle by diverting the flow of blood around a section of a blocked artery in your heart. Coronary bypass surgery uses a healthy blood vessel taken from your leg, arm, chest or abdomen and connects it to the other arteries in your heart so that blood is bypassed around the diseased or blocked area. After a coronary bypass surgery, blood flow to your heart is improved. Coronary bypass surgery is just one option to treat heart disease.
Coronary bypass surgery improves symptoms, such as chest pain and shortness of breath due to poor blood flow to the heart. In some situations, coronary bypass surgery may improve your heart function and reduce your risk of dying of heart disease."

Kepada semua rakan-rakan pembaca semua, doakan bapa saudara kesayangan saya itu selamat menjalani pembedahan dalam masa terdekat ini dan tiada sebarang komplikasi yang serius menimpanya. In sha Allah!
Photo
Gambar ini selepas menjalani prosedur angiogram!
Photo
Apa-apa pun , selagi hidup kita mesti berusaha, berdoa dan bertawakkal  pada Allah!
Sekian.


8 comments:

Anonymous said...

like doc la ida ni...!!!hehe

Sweetamieda. Blo said...

Hehe tak cukup ilmu lg

CeqGu said...

semoga allah pembedahan tu berjaya dan p.cik selamat....amin

Sweetamieda. Blo said...

Tq anis.doakan ya.ni adik abah saya ni

nurbijen said...

Oooo, adik abah rupanya.. semua beliau cepat baik selepas pembedahan tu nanti.... amin!

Sweetamieda. Blo said...

Tq nur.haah adik kedua abah saya.abah saya anak sulung

wakjack said...

Alhamdulillah. Saya juga baru menjalani angiogram pada 11-3-2013.

Sweetamieda. Blo said...

oh, so macam mana?harap semua ok...tq coz sudi bkunjung ke blog saya ni