Alhamdulillah

Friday 15 February 2013

Photobook!

Assalamualaikum dan salam sejahtera!

Hari ni dapat idea untuk berceloteh tentang...Photobook! hehe

Sejak kecil hingga sekarang , aku memang minat bergambar. 'Camera' mesti sentiasa ada bersama-samaku kemana-mana hihi. Kalau dulu lepas ambil gambar mesti pegi 'cuci' gambar kat kedai. Bermula dengan 'camera' biasa yang model lama yang menggunakan filem Kodak hinggalah zaman 'camera digital' dan 'camera' DSLR sekarang ni. Terbaru ada pula 'camera ' yang dilengkapi dengan ciri- ciri 'camera' pintar seperti ' Camera' Samsung Galaxy yang dilengkapi perisian Android Jelly Bean OS! Canggih betul bidang fotografi sekarang ni kan??!! 

Berbalik kepada cerita asalnya....dah lama tak pergi ' cuci' foto yang diambil. Hanya simpan sahaja dalam bentuk 'soft copy'. Tapi risau juga kot nanti soft copy tu kena 'virus' atau ter'delete'kan.So, bermula tahun 2009, aku mula buat photobook untuk foto famili. Setiap foto ada ceritanya. Sayang jika ia tidak abadikan untuk kenangan masa tua nanti.

Ada banyak syarikat printing online yang menawarkan pakej untuk buat photobook sendiri ni. Aku memilih http://www.u-print.com.my/photobook.htm. Setakat ni aku amat berpuas hati dengan hasil cetakan, kertas yang digunakan, warna dan juga harga yang ditawarkan oleh syarikat ini. Caranya juga mudah. Anda boleh pergi ke laman sesawang di atas dan 'download software with genie' ke PC anda. Anda juga boleh memilih jenis photobook yang dikehendaki dan menyusun atur sendiri gambar2 di dalam photobook anda. Boleh juga masukkan 'caption' di setiap gambar. Setelah selesai dan berpuas hati, anda boleh 'upload' semula projek tersebut dan membuat pembayaran secara 'online'. Photobook anda akan siap di hantar ke rumah dalam tempoh seminggu! Mudah dan cepatkan!

Ini beberapa contoh hasil kerja amaturku hehe






ini pula projek photobook ku yang terbaru dan sudah hampir 95% siap di edit dan bersedia untuk di hantar cetak


Harap anda semua suka dengan coretan saya kali ini. Selamat membuat photobook kawan-kawan. Abadikan kenangan dan perjalanan hidup kita  dalam bentuk ' hard copy'. Foto - foto lama bila dilihat kembali mampu mengundang senyum dan tawa di bibir kita dan ada juga yang mampu mengalirkan air mata ! Sekian, terima kasih

8 comments:

nurbijen said...

mmg dari dulu lagi hobby ida bergambar... saya pun boleh tumpang sekaki :)

saya suka juga buat photobook, dah beli empat kupon tapi hingga skrang tak terbuat lagi... huhuhu, kena rajin mcm ida ni design album :)

Sweetamieda. Blo said...

Haha tulah. Hobi yg satu tu susah nak buang dah, bergabar.satu lg membaca n shopping

CeqGu said...

ni ida guna kupon ke buat kat kedai?
hobby shopping tu yg tak tahan hahaha....sekali shopping rembat dua kasut kikiki....banyok pitih ni

Sweetamieda. Blo said...

ni buat online je ni anis.sy download software dia.pastu buat la.dah siap,upload semula projek tu n byr online.pastu dlm masa seminggu dia pos kat kita photobook yg dah siap print

Arissa MD said...

Cantik nya photobook.. ;)

Sweetamieda. Blo said...

Tq arissa md coz sudi jenguk blog sy hihi

Anonymous said...

bestnya pandai wat photobook..

Fadz Rahman said...

Kena bayar apa2 ke utk guna service photo book tu