Alhamdulillah

Sunday, 10 March 2013

Hari Kraf Kebangsaan(HKK) lagi!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hehe hari ni nak sambung cerita pengembaraan kami di Hari Kraf Kebangsaan (HKK). Second trip, hujung minggu lepas dah pergi hihi

Secara kesimpulannya memang kunjungan ke HKK amat menarik dan banyak informasi berguna tentang nilai kesenian dan tradisional yang semakin dilupakan dalam dunia serba moden hari ni. Paling penting, jika tak didedahkan pada generasi baru hari ini...memang mereka tak akan mengenali kuih-muih dan alat muzik tradisional, tak akan tau tentang wayang kulit, gambus dll serta tak akan dapat merasai pengalaman mencanting batik.Tak gitu??

Di bawah ni ada beberapa contoh kuih tradisional yang sempat ku ambil gambar...Enjoy yourself!





Kuih Bakar

Demonstrasi buat Kuih Kesirat (Kuih tradisional Negeri Sembilan)

Bahan-bahannya

Inilah rupanya kuih Kesirat yang dah siap

Demonstrasi buat kuih Karas

kuih Karas (Kuih tradisional Langkawi)

Kuih Bahulu

Kuih Bahulu

Kuih Nagasari (ada inti pisang di dalamnya)- from Johor

Kuih Jongkong (Kuih tradisional dari Perak)

 Lemang & rendang pun ada

Bahan-bahan untuk buat Vadeh Ladoo (Selangor)


Ini pula contoh demonstrasi pembuatan produk kraf.


Wayang Kulit  ( Kelantan)

Patung wayang kulit itu dibuat daripada kulit kambing dan lembu

anak-anakku tak melepaskan peluang memegang patung Wayang Kulit ni!

Buku pun ada!

Patung Wayang Kulit yang belum diwarnakan

Pembuatan Seramik Mambong (hand-made)-Kelantan

Pembuatan Blok Batik Terap (Logam)- Kelantan


Putera-puteraku cuba ala-ala mencanting batik gitu!

Tekun!

Danish punya dah siap! (RM15 setiap satu)

Puas hati dengan hasil kerja masing2!

Kumpulan Bah Bola(Persembahan Etnik Kaum Semai)


Lukisan/Paintings





 Kreatifkan?!! Sesuai untuk idea dekorasi dalaman rumah. Harga pun berpatutan.

Beg ni dibuat daripada kain kanvas dan talinya daripada kulit. Harga setiap satu RM200! Mahal jugakan , patutlah cantik!!


Me wearing Shawl Fedora from Radiusite




Putera-putera dambaan hati bonda dan ayahanda!




Besarnya songkok!

Cantiknya sarung kusyen ni!!

Tepak sireh







my heroes!

Nampaknya sampai sini sahaja buat kali ni.Dah panjang lebar bebenor dah 'entry' ku tentang HKK ni hehe.Terima kasih pada yang sudi membaca sampai ke akhirnya!Esok 'last day' HKK. Sesiapa yang belum pergi, boleh pergi esok.Tata!

Wassalam!




Untuk tengok entry sebelum ini tentang HKK 2013, sila klik di sini!

3 comments:

Anonymous said...

byk betul dpt info,tenkiu ida...akak xdpt pegi pun rasa xmenyesal coz dpt tengk byk pic kat entry ni...hehe

nurbijen said...

sedap ke kuih kesirat tu Ida? mmg tak pernah rasa pun lagi

Tuan Juhaida said...

Nur.biasa ja.sy suka kuih nagasari