Alhamdulillah

Monday, 9 December 2013

Anak-anak....Hari ini kita belajar sejarah!

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Hari ni kita sama2 belajar Sejarah Negeri Kelantan ye hehe. Alkisahnya...hari ini i bawa anak2 melawat Muzium2 bersejarah yang terdapat di  Kota Bharu, Kelantan. Biar anak2ku yang lahir dan membesar di KL tu kenal juga sejarah negeri tempat kelahiran ibunya ini.

Selepas sarapan nasi berlauk yang sedap..kami menuju ke lokasi pertama iaitu  
Istana Jahar :Muzium Adat Istiadat Diraja Kelantan. 




Contoh pakaian pengantin & persandingan diraja zaman dulu


Adat istiadat berkhatan diraja zaman dulu



Perahu Petalawati Seri Kayangan

Pemandangan dari Anjung Istana Jahar

Pemandangan dari Anjung Istana Jahar

darling-butterfly-blinkie 


Lokasi kedua:
Istana Batu : Muzium Diraja 


Tempat santapan diraja

Bilik Biru
Bilik kuning
tv diraja zaman dulu-dulu


Galeri barang perhiasan diraja





Lokasi ketiga:
Menara Tambatan Diraja


Sungai Kelantan
Sungai Kelantan

Kami hanya naik sampai tingkat empat sahaja hehe.. Penat juga naik tangga plus gayat pulak hehe

Pemandangan dari atas menara (tingkat 4)

Little Danish with uncle

Lokasi ke-4:
Memorial Perang (Bank Kerapu)






Radio zaman dolu-dolu
Tiket yang dikenakan untuk masuk ke semua lokasi di atas amat berbaloi dan boleh dikategorikan murah.

Sampai sini dulu kelas sejarah kita ye. Jumpa lagi next entry. Terima kasih coz sudi tengok banyak sangat foto ni hehe.
Sekian, wassalam!







8 comments:

nurbijen said...

saya pun tak pernah lagi masuk dalam muzium2 tu... nak pergi jugak bila ada masa...

Maria Firdz said...

Bgus bawa anak2... Smbil berjalan blh bljar...

Tuan Juhaida said...

Hihi nur.blk msia nanti jgn lupa singgah tau.dulu masa f2, sy buat kajian sejarah tempatan abih ronda semua museum yg ada kat kb ni

Tuan Juhaida said...

Betul tu!sebab tu bwk depa. .sekali sekala blk..biar depa kenal n tau sedikit sebanyak sej

Rozita Ismail said...

hiii...dah ank cikgu,walau ct sek belajar tetap belajar...

Wirda Amir said...

Cantik2nya....

Ju pun ubah suai perabut blog ye ju...hehe

Tuan Juhaida said...

Blajar tukan proses sepanjang hayat..hihi.dlm kelas kita panggil formal learning..pbelajaran diluar kelas bdasarkan pengalaman,pemerhatian bagai kita psnggil informal learning

Tuan Juhaida said...

Ye hihi.pas bc entry wirda rombak tu terus rasa nak hias blog sendiri juga hihi