Alhamdulillah

Sunday, 28 July 2013

Permainan Tradisional

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Selamat menjalani ibadah puasa dan ibadah2 lain di bulan puasa yang mulia dan penuh keberkatan ini.

Hari ini terpanggil untuk membuat 'entry' tentang permainan tradisional kaum Melayu yang telah hampir lenyap ditelan arus kemodenan. Letih dan kesian tengok generasi anak2 kecil dan remaja masa kini yang hanya kenal permainan maya di gajet2 canggih sahaja (termasuklah anak2ku huhuhu).


gambar ihsan google


Zaman kanak2ku dulu (tahun 80-an dan 90 -an) sangat meriah dan alive! Aku masih sempat dan berpeluang bermain pelbagai permainan tradisional, contohnya seperti:

Congkak
gambar ihsan google

Batu seremban
gambar ihsan google

Aci sorok
gambar ihsan google

Konda-kondi
gambar ihsan google

Lompat tali/getah
gambar ihsan google

Ketinting
gambar ihsan google

Tarik upih pinang
gambar ihsan google
Baling tin
gambar ihsan google

Permainan tradisional banyak merangsang kecerdasan minda, mengukuhkan perpaduan, menggalakkan kerjasama dan meningkatkan kesabaran, baik untuk kesihatan kerana banyak mengeluarkan peluh dan menggalakkan kita berfikir, mengoptimumkan pergerakan psikomotor, menggalakkan pembinaan jati diri dan melahirkan generasi yang berani berhadapan dan tampil ke depan serta pandai bergaul dengan masyarakat (bukan seperti masyarakat hari ini yang saling tidak bertegur sapa hatta dengan jiran dan keluarga sendiri).

Selain itu, zaman kanak-kanakku dulu juga , aku ceria dengan basikal BMX kuningku, gemar main Saidina, Sahibba dan permainan video game yang ada pada masa itu hanyalah SEGA. Permainan popular waktu itu ialah Mario dan Luigi hehe. Satu lagi ialah brick game hehe. Old school haha!

gambar ihsan google

gambar ihsan google

game Mario~ gambar ihsan google
gambar ihsan google

Brick game ~ gambar ihsan google

Inilah serba sedikit pengalaman masa kecilku. Sekian, wassalam!

11 comments:

Rozita Ismail said...

betul sesangat ida..sumer dah ditelan zaman..ank2 kita xtau permainan kita2 dulu..depa lbih byk ngadap laptop n layan alam maya..sedey kan..!

hainom OKje said...

Betul tu TJ...dulu mainan kita tu je le...tp seronokkan...
dah tua ni baru kenal mainan kat gadget ni hehe...itupun anak yg main OKje tak minat...

aTieYusof Family said...

Permainan dulu lg seronok.. dapat berkumpul ramai2.. tak mcm budak2 skrg, klu dah ngadap tablet lupa dunia sekeliling..:)

izan mama mia said...

dolu dolu,,,
sekarang
ssh laa nak tgk dah

Tuan Juhaida said...

Tulah pasal.lgpun dok kl,tanah lapang n kawasan pun xde nak main pmainan tradisional ni

Tuan Juhaida said...

Hihi

Tuan Juhaida said...

Betul tu atie!now masing2 buat hal sendiri n berada dlm dunia sendiri

Tuan Juhaida said...

Betul tu kesian anak2 kita huk huk

PuanZaniff said...

setuju tu akak..
budak2 sekarang ni main tab je..
ada tab senyap la depa..hihi..

ainnoraini said...

mainan budak2 sekarang semua dah makin canggih, tak mcm kita dulu2...

mama3heroo said...

bdk2 sekarang sibuk duk main game,permainan tradisional.silap2 mmg tak tau lgsung..